SILNIKI HYBRYDOWE

SILNIKI HYBRYDOWE

W ostatnim czasie troska o środowisko stała się coraz ważniejsza dla wielu koncernów motoryzacyjnych. Wiele firm chcąc liczyć się na rynku, wprowadza do swojej oferty auta z napędem hybrydowym, a niektóre idą dalej pokazując światu samochody napędzane wyłącznie silnikami elektrycznymi. Na rynku mamy do czynienia z etapem przejściowym, który będzie trwał tak długo, aż technologia samochodów w pełni elektrycznych nie zostanie dopracowana w stopniu, który usatysfakcjonuje potencjalnych klientów.W oczekiwaniu na samochody na prąd koncerny motoryzacyjne proponują swoim klientom swego rodzaju półśrodek, czyli samochody z napędem hybrydowym. Silniki z napędem hybrydowym to najczęściej połączenie silnika spalinowego i elektrycznego. Silniki te mogą pracować na przemian lub naraz, w zależności od potrzeb. Silnik elektryczny może być prądnicą i ładować akumulatory lub kondensator w wyniku napędzania silnikiem spalinowym lub w wyniku hamowania silnikiem. W układach takich montowany silnik spalinowy ma moc wystarczającą do jazdy przy optymalnych parametrach pracy przy przewidywanej prędkości podróżnej. Jest to około ćwierci mocy silników obecnie stosowanych. Całość sterowana jest przez układ elektroniczny zapewniający optymalne wykorzystanie energii. Założeniem tego typu rozwiązania jest ograniczenie zużycia paliwa i emisji szkodliwych substancji do atmosfery. Napędy hybrydowe są coraz częściej stosowane w samochodach osobowych. Przykłady takich modeli to: Toyota Prius, Honda Insight, Lexus GS450h oraz Chevrolet Volt, Jo-mobil.

Napęd hybrydowy jest szczególnie korzystny w pojazdach które często zatrzymują się i ruszają, np. śmieciarkach, autobusach miejskich . W pojazdach takich z klasycznym napędem znaczna ilość energii jest tracona podczas hamowania. Po zastosowaniu napędu hybrydowego można część tej energii zgromadzić w akumulatorach i wykorzystać przy ponownym ruszaniu. Istnieje również możliwość wyłączania silnika spalinowego podczas częstych postojów co daje kolejne oszczędności. Autobusy hybrydowe mogą posiadać możliwość wyłączenia silnika spalinowego podczas przejazdu przez zabytkowe części miast w celu ochrony zabytków przed niszczącym wpływem zanieczyszczeń.

Rodzaje napędów hybrydowych:

Szeregowe- energia wytwarzana przez silnik spalinowy jest w całości przetworzona na energie elektryczną do napędu silnika elektrycznego, a jej nadmiar do ładowania akumulatorów. W razie potrzeby silnik elektryczny może również korzystać z energii elektrycznej zgromadzonej w akumulatorach. W układach tych nie ma potrzeby stosowania skrzyni biegów.

Równoległe- cześć energii mechanicznej wytworzonej przez silnik spalinowy napędza pojazd, a pozostała cześć ładuje akumulatory. Gdy potrzebna jest duża moc silniki mogą pracować równolegle (razem) jako źródło napędu. Podczas hamowania silnik elektryczny jest generatorem prądu.

Szeregowo – równoległe – kombinacja układu szeregowego i równoległego.

Wady i Zalety

Zasadniczą wadą pojazdów z hybrydowym układem napędowym jest ich wyższa cena. Do wad należą również większa masa pojazdu oraz komplikacja układu głównie z powodu konieczności stosowania akumulatorów.

Do zalet należą natomiast mniejsze zużycie paliwa oraz zmniejszona emisja szkodliwych spalin, oraz mniejszy hałas.

Miejmy więc nadzieję, że silniki hybrydowe będą coraz to tańsze i bardziej dostępne na rynku.