Dieta na słoneczne dni

Dieta na słoneczne dni

Czy wiesz, że słowo „dieta” było znane już starożytnym Grekom? Diaita to „styl życia”,a nie męczące głodówki. A skoro na Peloponezie lato trwa pół roku, może właśnie tam, na ziemi ojców, bije źródło wiedzy o tym, czego nasz organizm naprawdę potrzebuje, kiedy nastaje słoneczne lato.

 

Dieta śródziemnomorska należy do najzdrowszych sposobów odżywiania, więc nie powinno dziwić was porównanie filozofii ze sztuką zdrowego i mądrego żywienia. Co ważne dieta śródziemnomorska nie jest dietą odchudzającą lecz zapewniającą organizmowi niezbędne substancje, dzięki którym między innymi tracimy zbędne kilogramy. Na jej podstawach powinno opierać się nasze codzienne menu. Dzięki temu zyskalibyśmy długowieczność i zdrowie.

 

Prym wiodą w niej warzywa i owoce, ryby, owoce morza, kasze, pełnoziarniste makarony i pieczywo, rośliny strąkowe, oliwa z oliwek i czerwone wino. Posiłki złożone z takich produktów są bogate w makro- i mikroelementy, błonnik i witaminy oraz białko pochodzenia roślinnego i nienasycone kwasy tłuszczowe. potrwy dzięki naturalnym ziołowym przyprawą są smaczne i aromatyczne, lekkie dzięki zastąpieniu ciężkich oleji oliwą z oliwek. Dodatkowo czerwone wino pobudza trawienie.

 

Lato to najlepszy czas na zmianę nawyków żywieniowych. Stosując kilka prostych zasad szybko  zdrowych nawyków:

 

Więcej płynów

Latem powinniśmy szczególnie nawadniać organizm pijąc w upalne dni nawet 3l wody mineralnej dziennie. Dzięki temu przywracamy organizmowi pierwiastki utracone wraz z potem. Wody szukajmy też w warzywach i owocach, lekkich ziołowych i owocowych herbatach, zupkach, świeżo wyciśniętych sokach owocowych.

 

Jedz mniej za to częściej, ale regularnie!

Spożywaj 4-5 posiłków dziennie, co 3-4 godziny, nigdy nie zapominając o śniadaniu! Nie jedz nic conajmniej 3 godziny przed snem. Planuj posiłki aby w spokoju móc skomponować w nich niezbędne dla zdrowia porcje witamin.

 

Jedz sezonowe warzywa i owoce

Latem mamy ułatwione zadanie w komponowaniu jadłospisu ze zględu na różnorodność i bogactwo sezonowych warzyw i owoców. Można je przyrządzać w dowolnych kompozycjach, najlepiej świeże z dodatkiem oliwy z oliwek lub oleju lnianego. Dzięki temu składniki mineralne łatwiej się przyswoją. Dla uzyskania ładnej opalenizny i naturalnej ochrony przed promieniami UV spożywaj pokarmy bogate w beta-karoten.

 

Spożywaj lekkie posiłki

Oszczędź osłabionemu upałem żołądkowi ciężkostrawnych posiłków i wybierz chude mięsa, ryby, warzywa, owoce. Jedz przede wszystkim cielęcinę, drób. Jeżeli zdecydujesz się na smażone dania wybierz zamiast oleju oliwę z oliwek lub klarowane masło. Najzdrowiej jest gotować na parze lub smarzyć na grillu. Odstaw tłuste mięsa, ędliny, sosy i p[otrawy zabielane śmietaną (zamień ją na jogurt lub serek homogenizowany).

 

Nabiał

Jedz dużo jogurtów, kefiru maślanki – w upalne dni przyniosą ochłodę, wzmocnią odporność, zbawiennie wpłyną na florę bakteryjną jelit dzięki żywym kulturą bakterii.Dzięki zredukowanemu poziomowi laktozy mogą je spożywać także osoby uczulone na mleko.

 

Zmniejsz ilość spożywanej soli

Sól zatrzymuje wodę w organizmie, jadnak mimo to jej niewielka ilość jest nam potrzebna do prawidłowego funkcjonowania. Spróbujwięc alternatywnej soli o właściwościach Wybieraj też świeże zioła i przyprawy.

 

Letnie orzeźwienie

Każdemu prędzej czy później przychodzi ochota na coś słodkiego, jednak i w tym przypadku należy zachoać umiar i zdrowy rozsądek. Zamiast słodkich porcji lodów wybieraj sorbety owocowe, koktajle i sałatki z owocami na bazie jogurtu naturalnego.